Tuesday, April 12, 2011

10 Haiwan Terkecil Di Dunia


1) Ular Terkecil di Dunia

Barbados Threadsnake (Leptotyphlops carlae) adalah spesis ular terkecil di dunia, dengan saiz dewasa rata-rata hanyalah 4 inci dan saiz terbesar spesis ini yang dijumpai adalah 10.4 cm(4.09 inci). Ditemui dan dikenali pada tahun 2008 oleh S. Blair Hedges, ahli biologi dari Pennsylvania State University di kepulauan Carribean, Barbados. Walaupun ular ini dewasa, namun saiznya sangat kecil iaitu seperti saiz anak ular sahaja. Bahkan saiznya hanya seperti spagetti atupun seperti cacing tanah dan cukup kecil untuk diletakkan diatas syiling kuarter US.


Barbados Threadsnake di atas syiling US














perbandingan ular biasa dengan ular spesis ini









2) Anjing terkecil : tinggi 6-10 inci
Dengan keberatan antara 1.5kg dan 3.0kg, dan ketinggian 6 hingga 10 inci dan ada juga 10 hingga ke 15 inci,Chihuahua adalah anjing yang terkecil dan dinamakan sedemikian diambil daripada nama tempat Chihuahua di Mexico, memegang rekod dunia Guinness untuk anjing yang paling kecil.

























3) Ikan Terkecil di dalam Dunia: 7.9 mm panjang
Ditemui di kepulauan Sumatera pada Januari 2006, ikan dari spesis Progenetia Paedocypris. Ini adalah ikan yang terkecil di dunia.











4) Kuda Terkecil di Dunia: 43 cm tinggi
Thumbelina (lahir 1 Mei 2001) adalah kuda terkecil di dunia. Ketinggiannya berdiri 43 cm (17 inci) dan berat 26 kg dan secara rasmi menerima gelaran dunia terkecil dariGuinness Book of World Records.


thumbelina dibandingkan dengan seekor anjing


thumbelina dibandingkan dengan spesis kuda lain

























5) Kucing Terkecil di dunia 15,5 cm tinggi dan 49 cm panjang.
Kucing ini tinggal di Illinois Tengah, berumur dua tahun beratnya sekitar 1kg dan terkecil di dunia Bertubuh kecil mampu memasuki gelas 200ml dan disahkan oleh Guinness Book of World Records pada tahun 2004.

















6) Hamster yang terkecil di dunia : 2.5 cm tinggi.
Beratnya kurang dari satu auns, hamster emas ini berhenti membesar ketika dia berusia tiga minggu - lima saudara dan saudari meneruskan untuk mengukur antara 4inci dan 5inci.













7) Sesumpah yang terkecil : 1.2 cm panjang.
Brookesia Minima adalah spesies sesumpah yang terkecil di dunia. Ditemui di lantai  hutan hujan di Pulau Nosy.  Terdapat bahagian pantai utara-barat Madagascar, yang betina cenderung menjadi lebih besar daripada yang jantan iaitu panjang maksimum adalah 3,4 cm (1,3 inci) untuk betina dan 2,8 cm(1.1 inci) untukj antan.














8) Cicak Yang Terkecil Dunia: : 16-18mm panjang.
Sangat kecil hingga dapat meringkuk di atas syiling. Nama sainsnya ariasae Sphaerodactylus hanya sekitar 16-18 milimeter panjang, dari hujung muncung ke pangkal ekor. Dijumpai pada tahun 1965 di British Virgin Islands.




9) Lembu Terkecil Dunia:: 81 cm.
Lembu terkecil di dunia adalah berkembang biak dari India yang disebut Zebu. Ketinggian rata-rata jenis ternakan ini adalah 31-35 inci (81-91 cm). Foto di atas menunjukkan yang umur 16 tahun lembu Vechur berbanding dengan tahun 6 tahun lembu cross-breed.





10) Monyet terkecil : panjang 14-16cm
Pygmy marmoset adalah monyet yang terkecil dimana dengan panjang badannya antara 14-16 cm  (tidak termasuk ekor 15-ke-20 cm. Bagi jantan beratnya sekitar 140 gram dan betina pula 120gram. Gelaran untuk monyet ini sering merujuk kepada diminutiveness,seperti dalam dua contoh yang berikut: "mono de bolsillo" (sakumonyet) dan "leoncito" (singa kecil). 








1 comment:

  1. huhu..besa benda kecil nie cute2, tapi aku tak leh terima ular n cicak tu...geli2..

    ReplyDelete