Sunday, April 10, 2011

Fenomena Cahaya Utara atau Aurora Borealis

Fenomena Cahaya Utara atau Aurora Borealis berangsur-angsur mereda dan mencapai titik terendah. Dan cahaya ini tetap memberikan lukisan langka dan tetap cantik di langit dalam 100 tahun terakhir. Institut Meteorologi Finland menjelaskan bahawa aurora borealis umumnya mengikuti ‘siklus matahari’ 11 tahunan, di mana frekuensi fenomena meningkat hingga maksimum dan kemudian beransur-ansur memasuki fase minimum, setelah itu kembali mengulangi siklus.


Di tengah tahun ini, peneliti masih melihat peningkatan aktivitas matahari, namun mereka tidak dapat memastikan apakah aktivitas ini sudah keluar dari level minimum atau belum. Cahaya Utara yang menampakkan pola cantik seperti nyala api yang dihasilkan dari benturan angin dari matahari dengan bumi yang kemudian ditarik ke kutub magnet. Sebenarnya, fenomena cantik ini menimbulkan kerosakan pada bahagian atmosfera, iaiti ionosfer dan magnetosfer. 



fenomena aurora borealis




Untuk kali pertama, bagi peneliti seperti Partamies, fenomena ini boleh dipantau dan diteliti menggunakan stesen penyelidik moden, bagaimana nampak terburuk dari sebuah siklus matahari ini.. Hal ini berkaitan dengan pemberitaan sebelumnya bahawa badai matahari diperkirakan mencapai puncaknya pada 2013. Badai ini diduga akan membawa malapetaka pada bumi. Cahaya aurora selama siklus puncak pada tahun 2003, stesen di pulau Svalbard Norwegia dekat Kutub Utara, menunjukkan bahawa cahaya utara terlihat hampir setiap malam, satu musim auroral.


pandangan dari angkasa

permandangan dari kutub utara



No comments:

Post a Comment